Tuesday 15 March 2011

Situasi 8 : 26 Januari 2011 (Rabu)

TERSEPIT


Seperti biasa, rutin saya pada setiap hari Rabu, menghadiri kuliah Semantik dan Pragmatik di Proton City. Kelas saya bermula pada jam 8.00 pagi dan berakhir pada pukul 10.00 pagi. Hari ini, saya terlewat untuk ke kelas kerana walaupun jam sudah menunjukkan pukul 7.55 pagi tetapi saya masih di rumah. Saya dan rakan saya saya, Mira bergegas menuju ke tempat menunggu bas di depan Kolej Ungku Omar (KUO). Setibanya di situ, kami tidak perlu beratur untuk menaiki bas kerana tidak ramai orang. Nasib baiklah kami sempat menaiki bas tersebut. kami tiba di kelas pada pukul 8.15 pagi dan duduk di kerusi seperti orang tidak bersalah. Setelah tamat kelas, saya, Yus dan Mira bercadang untuk pergi ke perpustakaan untuk mencari bahan membuat tugasan yang diberikan oleh pensyarah. Kami menunggu bas untuk ke kampus dengan sabar. Tidak lama kemudian, bas pun datang. Maka, orang pun berpusu-pusu pergi untuk beratur di tepi bas kerana orang yang ada di dalam bas tersebut hendak turun. Kami pun tidak terkecuali. Nasib baiklah kami beratur agak depan pada hari tersebut. Sampai pada orang yang terakhir turun daripada bas tersebut, sahabat saya,Fairus pun mengucap. Mana tidaknya, tak sempat orang terakhir keluar dari kawasan orang yang menunggu di tepi bas tersebut, dia telah dihimpit oleh orang-orang yang berebut untuk menaiki bas tersebut. Kesian saya lihat pelajar tersebut sebab saya pun pernah juga alami situasi tersebut. Agak-agak orang lain pernah tak alami situasi seperti ini?


 
Komen: Budaya berebut semasa menaiki bas seperti sudah sebati dengan pelajar-pelajar UPSI. Setiap hari situasi seperti ini dapat kita lihat sama ada di kampus mahupun kolej. Namun begitu, sebagai pelajar yang berpendidikan tinggi, budaya seperti ini tidak harus wujud di UPSI kerana semuanya merupakan bakal-bakal guru.

No comments:

Post a Comment