Monday 14 March 2011

Situasi 5 : 23 Januari 2011 (Ahad)

Nasi Lemak





Jam sudah menunjukkan pukul 9.00 pagi. Saya, Mira dan Jariah bermalam di rumah sewa Azni dan Lini yang terletak berhampiran dengan Universiti Malaya. Jadi, kami perlu menaiki bas ke Hentian Klang dan mendapatkan tiket untuk pulang ke Tanjong Malim di situ. Kami tidak mahu tiba lewat petang di Tanjong Malim kerana ada beberapa urusan yang perlu diselesaikan pada hari tersebut. Memandangkan bas tidak lagi kelihatan, maka kami bercadang untuk bersarapan terlebih dahulu. Azni dan Lini membawa kami bersarapan di sebuah kedai makan berhampiran dengan rumah sewa mereka. Semasa sedang bersarapan, datang seorang lelaki membeli sarapan di kedai tersebut. Dia memesan untuk membungkus tiga bungkus nasi lemak dan air milo ais. Disebabkan ramai orang yang datang untuk bersarapan di kedai tersebut, maka pesanan untuk lelaki tersebut agak lambat siap. Lelaki tersebut mula mendesak pekerja kedai makan tersebut supaya menyiapkan pesanannya dengan cepat.

Lelaki : Cepatlah sikit. Bungkus nasi pun lambat. Nanti aku cancel order baru tau.
(Pekerja tersebut hanya mendiamkan diri dan tergesa-gesa menyiapkan pesanan lelaki tersebut. selepas itu, dia menghulurkan bungkusan makanan kepada lelaki tersebut).
Lelaki              : Berapa?
Pekerja kedai   : RM 7.80.
Lelaki              : Nah, RM10. Baki simpan. Lain kali buat kerja cepat sikit. (sambil berlalu pergi)
Pekerja kedai : Terima kasih, encik. (menggeleng-gelengkan kepala)

Komen : Budaya seperti ini tidak seharusnya berlaku. Lelaki tersebut seharusnya bersabar dan tidak bersikap demikian terhadap pekerja kedai. Sikapnya yang boleh dianggap sebagai tidak sopan itu mencerminkan keperibadiannya. Terdapat juga penggunaan bahasa rojak semasa lelaki tersebut bertutur. 

No comments:

Post a Comment