Monday 14 March 2011

Situasi 4 : 22 Januari (Sabtu)

JALAN-JALAN



Hari ini, seperti yang telah dirancang, saya, Mira dan Jariah pergi ke Kuala Lumpur untuk menonton wayang memandangkan di Tanjong Malim tidak terdapat pawagam. Kami bertolak dari Tanjong Malim pada pukul 11.30 pagi. Semasa di dalam bas, Mira dan Jariah mula menghubungi rakan sekolah mereka yang belajar di Universiti Malaya (UM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) untuk menyertai kami berjalan-jalan di Kuala Lumpur di samping dapat berjumpa dengan rakan-rakan memandangkan masing-masing susah untuk berjumpa sekiranya pulang ke kampung. Jariah dan Mira merupakan rakan sekolah. Oleh sebab itu, saya seorang sahaja yang tidak berasal dari Perlis. Selepas satu jam berada di dalam bas, kami tiba di Hentian Klang. Kami mula bergerak menuju ke Midvalley memandangkan Mira dan Jariah sudah meminta rakan-rakan sekolah mereka untuk menunggu kami di situ. Setelah berjumpa, saya mula berkenalan dengan Azni, Lini, Izzah dan Eira. Mereka mula bertutur dalam dialek negeri Perlis sesama mereka. Saya lebih banyak mendengar berbanding bercakap kerana tidak tahu untuk berinteraksi menggunakan dialek negeri Perlis. Namun begitu, saya masih boleh memahami perbualan mereka memandangkan saya banyak mempelajari dialek negeri Perlis kerana tinggal sebilik dengan Mira. Cuma terdapat sesetengah perkataan yang saya tidak dapat faham dengan baik kerana mereka bertutur dengan pantas. Antaranya ialah acilut. Setelah diterangkan oleh Mira, barulah saya tahu yang acilut itu bermaksud permainan sembunyi-sembunyi yang mana permainan ini biasa dimainkan oleh kanak-kanak.


Ulasan : Acilut merupakan permainan sembunyi-sembunyi yang disebut dalam dialek negeri Perlis. Permainan ini sangat popular dalam kalangan kanak-kanak tidak kira di negeri mana sekalipun namun, terdapat perbezaan nama yang diberikan mengikut negeri. 

No comments:

Post a Comment