Tuesday 15 March 2011

Situasi 20 : 19 Februari 2011 (Sabtu)

Si Kecil : Wawa




Gembiranya hati berada di rumah. Apabila berada di rumah terasa seperti hilang segala perasaan rungsing. Keluarga adalah orang yang terdekat dengan kita. Oleh itu, saya berasa sangat gembira dapat pulang ke kampung pada hari Jumaat selama tiga minggu berturut-turut. Seperti biasa, setiap kali berada di rumah, saya akan melayan gelagat anak saudara saya, Wawa yang sangat petah mulutnya berbicara walaupun baru berumur 4 tahun. Kadang-kadang, saya tidak termampu untuk menjawab setiap soalannya kerana setiap perkara yang dicakapkan ingin diketahuinya dengan terperinci. Hari ini, seperti biasa, Wawa akan bertanyakan pelbagai soalan kepada saya.

Wawa : Eh, Acu. Acu dah alik? Acu g ane?
Saya : Aah. Acu dah balik. Acu g sekolahla.
Wawa : Acu sekolah kat ane? Jauh ke dekat?
Saya : Acu sekolah jauh.
Wawa : Acu belajar ke?
Saya : Ye. Acu belajar. Wawa pun dah besar nanti kena belajar macam acu jugak?
Wawa : Wawa nak sekolah. Tapi cikgu tak kasi agi. Wawa kecik agi.
Saya : Wawa nak sekolah kat mana?
Wawa : Wawa nak sekolah kat sekolah aculah. Boleh?
Saya : Boleh. Tapi Wawa tak ada beg sekolah, pensil, buku. Macam mana Wawa nak belajar?
Wawa : Wawa ada. Ibu dah beli dah untuk Wawa. Sama macam Along. Acu nak tengok?
(Wawa berlari ke dalam bilik untuk menunjukkan barangan persekolahannya. Saya hanya tersenyum melihat gelagat Wawa yang petah berbicara itu)

Ulasan : Apabila kita berbicara dengan kanak-kanak yang masih pelat, kita akan terikut-ikut dengan cara percakapan dan bahasa mereka tanpa kita sedari.  

No comments:

Post a Comment