Monday 14 March 2011

Situasi 2 : 20 Januari 2011 (Khamis)

Penggunaan 'ek'




Hari ini, saya perlu menghadiri kelas Kemahiran Belajar di kampus terlebih dahulu pada pukul 8.00 pagi sebelum menghadiri kuliah seterusnya di Proton City pada pukul 11.00 pagi. Seperti biasa, setelah selesai kuliah pada pukul 10.00 pagi, kami terpaksa menunggu bas untuk ke Proton City. Nasib baiklah tidak ramai orang pada waktu-waktu seperti itu. Setelah bas tiba, kami terus menaiki bas tersebut. Semasa sedang menunggu bas bergerak, saya terdengar satu perbualan antara dua orang mahasiswi. Antara perbualan yang sempat saya dengar adalah seperti berikut :

Pelajar 1 : Ko dah makan ek?
Pelajar 2 : Belum. Ko?
Pelajar 1 : Aku pun belum makan lagi ni. Jap lagi kita makan kat kafe ek?
Pelajar : Bagus gak tu. Aku pun dah lapar ni.

Ulasan : Penggunaan perkataan ek ini sering kita dengar dalam perbualan harian. Berdasarkan pemerhatian saya, kebanyakan penutur yang menggunakan perkataan ini berasal daripada negeri Johor.

No comments:

Post a Comment