Thursday 31 March 2011

Situasi 24 : 25 Februari 2011 (Jumaat)

Happy Birthday




Hari ini merupakan hari yang saya tunggu-tunggu pada setiap minggu kerana saya tidak perlu menghadiri kelas. Hari ini juga merupakan hari lahir Mira. Saya dan Mira hanya duduk di rumah dan tidak bercadang untuk ke mana-mana. Tetapi, kami dan Jidih sudah bersetuju untuk membuat perbincangan tentang subjek EDU kami. Jadi, petang itu, saya dan Mira ke KHAR untuk tujuan perbincangan. Semasa sedang mengadakan perbincangan, kami melihat beberapa buah kereta dan van datang. Rupa-rupanya, pada hari ini adalah pasar malam di KHAR. Setelah selesai perbincangan, saya, Mira dan Yus berjalan-jalan di situ untuk membeli makanan. Semasa sedang berjalan-jalan sambil memikirkan makanan apa yang hendak dibeli, Yus memanggil saya dan Mira. Dia membelikan kek coklat untuk Mira sempena hari lahir Mira yang jatuh pada hari ini. Setelah selesai membeli beberapa makanan yang lain, kami pun pulang ke rumah. Memandangkan banyak makanan telah dibeli, kami menjemput kawan kami yang lain untuk turut serta meraikan hari lahir Mira. Setelah menyusun semua makanan, kami pun menyanyikan lagu Happy Birthday. Tiba-tiba :

Mira : Nyanyila Allah selamatkan kamu. Bukan Happy Birthday.
Yus : Sama je.
Mira : Tak sama. Happy Birthday dah selalu sangat dengar. (sambil tersenyum)
Ja : Yela Mira. Kita ikut je cakap birthday girl. (sambil ketawa)


Ulasan : Penggunaan ucapan “Selamat Hari Lahir” jarang kita dengar. Kebanyakannya lebih suka menggantikan ucapan tersebut dalam bahasa Inggeris iaitu Happy Birthday. Namun begitu, ejaannnya juga telah diubahsuai oleh masyarakat kini seperti Epy Besday, Appy Bezday dan lain-lain lagi. Masyarakat kini banyak terpengaruh dengan bahasa asing terutamanya golongan muda. 

No comments:

Post a Comment