Tuesday 15 March 2011

Situasi 13 : 11 Februari 2011 (Jumaat)

Perjalanan Pulang





Pagi ini, saya akan pulang ke kampung saya kerana kakak saya akan melangsungkan pertunangan pada hari Ahad. Namun, sebelum itu, saya terlibat sebagai fasilitator program Gapai Impi yang akan diadakan di sekolah bersama alumni PERTINA sekolah saya yang lain. Program tersebut bermula pada hari ini sehingga hari Ahad. Tetapi saya sudah memaklumkan kepada rakan yang lain bahawa saya hanya melibatkan diri sehingga hari Sabtu sahaja memandangkan kakak saya akan melangsungkan pertunangannya pada hari Ahad. Kami yang menuntut di UPSI bertolak dari Tanjong Malim ke Kuala Lumpur pada pukul 8.30 pagi. Kami tiba di Kuala Lumpur pada pukul 9.45 pagi. Selepas itu, kami membeli tiket yang terawal dari Kuala Lumpur ke Temerloh iaitu pada pukul 11.00 pagi. Semasa sedang menunggu bas, saya dan rakan-rakan yang lain berborak menceritakan kisah masing-masing. Ini merupakan peluang untuk kami berborak kerana sepanjang berada di UPSI kami jarang berjumpa kerana komitmen masing-masing. Tiba-tiba, ada seorang remaja menunjukkan tiketnya kepada konduktor bas yang berdiri di pintu bas berhadapan dengan tempat duduk kami. Remaja tersebut melangkah menaiki tangga bas, tetapi konduktor bas memanggil remaja itu turun semula daripada bas.

Konduktor : Adik, sekejap.
Remaja : Ye bang.
Konduktor : Adik nampak tak dekat tiket ni dia tulis apa? Ni bas ke Bentong, bukan ke Temerloh. Bas ke Temerloh tak sampai lagi. Lain kali tengok tiket betul-betul dulu. Menyusahkan orang je.


(Konduktor bas itu terus membebel tentang kecuaian remaja tersebut. Remaja tersebut pula hanya berlalu pergi. Kelihatan mukanya merah padam kerana dimarahi oleh konduktor bas itu).

Komen : Konduktor bas tersebut tidak seharusnya bersikap sedemikian terhadap remaja tersebut. Dia boleh menegur remaja tersebut dengan baik sebaliknya dia terus mamarahi remaja tersebut. Sebagai seorang yang bertimbang rasa, dia seharusnya memberitahu remaja tersebut dengan baik.

No comments:

Post a Comment