Tuesday 15 March 2011

Situasi 14 : 12 Februari 2011 (Sabtu)

DENDA


Aktiviti yang akan dilakukan pada hari ini ialah Explorace. Peserta program Gapai Impi yang datang daripada beberapa buah sekolah telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Fasilitator juga telah diberikan tugas untuk menjaga setiap tempat yang disenaraikan sebagai tempat aktiviti ini diadakan. Saya dan Asri ditugaskan untuk menjaga di kawasan padang. Saya dan Asri perlu menyediakan empat penjuru yang terdiri daripada pelbagai bahan yang ada di kawasan padang seperti tayar, kerusi, kon dan tong air bersaiz sederhana. Setiap kumpulan yang datang diminta beratur dan ditutup mata dengan kain. Ketua kumpulan perlu membawa ahli kumpulannya untuk mencari setiap penjuru tersebut dengan saling berpegangan tangan sesama jantina dan jantina yang berbeza dihubungkan dengan sebatang kayu. Asri dan saya perlu memisahkan ahli kumpulan tersebut sebelum mereka menjumpai penjuru yang kelima iaitu tempat bermula. Tujuan permainan ini adalah untuk melihat sejauh mana ketua menjaga dan bertanggungjawab terhadap ahli kumpulannya dan melihat semangat kerjasama antara kumpulan. Semasa saya sedang melihat satu kumpulan bermain, ada beberapa orang pelajar daripada kumpulan lain telah pergi ke kantin untuk membeli minuman sementara menunggu giliran mereka untuk bermain. Setelah kumpulan yang terakhir selesai bermain permainan tersebut, saya lihat banyak plastik-plastik minuman dibuang di kawasan padang.

Asri : Budak-budak ni buang sampah kat sini je. Bukan nak buang dalam tong sampah. Tong sampah dekat je. Nak kena denda budak-budak ni.
Saya : Suruhlah Adam buat pengumuman minta semua pelajar kutip sampah di padang sebelum makan tengah hari.
Asri : Ok jugak tu.

Ulasan : Budaya membuang sampah di merata-rata tempat seperti situasi di atas susah dibendung sekiranya tidak ditegah lebih awal. Budaya membuang sampah di merata-rata tempat ini seperti sudah sebati dengan masyarakat. Masalah ini sukar dibendung sekiranya individu tidak mempunyai kesedaran dari dalam diri masing-masing.



No comments:

Post a Comment