Thursday 31 March 2011

Situasi 22 : 22 Februari 2011 (Selasa)

Dan @ Sempat

Hari ini, seperti biasa rutin saya pergi ke kelas dan pulang ke rumah di Bahtera Arked. Semasa saya dan Mira sampai di tangga untuk naik ke rumah kami yang terletak di tingkat atas, ada seorang pelajar yang baru turun dari tangga. Sebelum naik ke tingkat atas, semua penghuni di situ perlu menyentuhkan kad imbasan yang diletakkan bersama-sama kunci rumah pada mesin imbasan yang ada di situ. Oleh sebab pelajar tersebut sudah membuka pintu tersebut, maka saya bergegas untuk menahan pintu daripada tertutup memandangkan jam sudah menunjukkan angka 7 tetapi kami masih belum solat Asar. Namun, saya tidak sempat untuk berbuat demikian kerana pintu tersebut telah tertutup.

Mira : Tak dan dah. Ambik jela kunci. (sambil ketawa)
Saya : Tak dan jugak nak tahan.
Mira : Dah macam kura-kura, mana nak dan. (ketawa)

Ulasan: Perkataan dan dalam perbualan di atas sebenarnya membawa maksud sempat. Bukannya bermaksud ‘dan’ iaitu kata hubung yang menghubungkan dua ayat atau lebih.



No comments:

Post a Comment