Monday 14 March 2011

Situasi 3 : 21 Januari 2011 (Jumaat)

TIKET

Hari ini merupakan hari cuti bagi saya. Hal ini demikian kerana saya tidak perlu menghadiri kuliah. Semester ini, kuliah yang perlu saya hadiri hanyalah pada hari Isnin sehingga Khamis. Hari Jumaat sehingga Ahad merupakan hari cuti bagi saya. Semasa sedang bersembang dengan kawan saya, Mira, tiba-tiba kami mendapat idea untuk pergi ke Kuala Lumpur pada keesokan hari. Memandangkan ada cerita baru yang sedang ditayangkan di pawagam, iaitu Khurafat, maka kami bercadang untuk mengajak Jariah menyertai kami. Setelah berbincang, kami bersetuju untuk ke Kuala Lumpur pada hari esok. Tujuan kami ke Kuala Lumpur hanyalah untuk menghiburkan hati sebelum mula bergelumang dengan tugasan yang menimbun dan menunggu masa untuk disiapkan. Kami tidak bercadang untuk membeli-belah memandangkan duit pinjaman kami masih belum dimasukkan ke dalam akaun kami. Pada sebelah petang, saya dan Mira ke kaunter membeli tiket yang terletak berhampiran dengan rumah kami untuk membeli tiket ke Kuala Lumpur pada keesokan hari. Semasa sedang beratur untuk membeli tiket kerana ramai yang ingin ke Kuala Lumpur pada hari Sabtu, tiba-tiba datang seorang perempuan yang juga merupakan mahasiswi seperti saya terus ke kaunter dan bertanyakan tiket kepada penjual tiket. Penjual tiket tersebut kemudiannya berkata kepada mahasiswi tersebut:

Penjual tiket : Adik, beratur ye. Orang lain yang beratur ni pun nak beli tiket. Tiket banyak lagi. Jangan risau.
Mahasiswi : Saya nak cepat ni pak cik. Bagi saya dulula.
Penjual tiket : Orang lain boleh beratur, takkan adik tak boleh. Orang lain pun nak cepat juga. Beratur dulu.
(Mahasiswi tersebut menarik muka masam dan terus beratur dengan perasaan tidak puas hati terhadap penjual tiket).

Komen : Budaya seperti ini tidak seharusnya wujud dalam kalangan kita memandangkan kita bakal menjadi seorang guru. Oleh itu, sebagai bakal guru, kita haruslah mengelakkan perbuatan seperti ini menjadi amalan dalam hidup kita.



No comments:

Post a Comment