Tuesday 15 March 2011

Situasi 12 : 8 Februari 2011 (Selasa)

Apa Maksud "Lampi"?



Jam menunjukkan pukul 7.45 pagi. Saya perlu menghadiri kuliah di Proton City. Setibanya di tempat menunggu bas, saya lihat bas belum tiba. Oleh itu, saya dan orang lain beratur untuk menaiki bas supaya tidak perlu berebut untuk menaiki bas. Semasa sedang beratur, saya terdengar satu perbualan antara tiga orang mahasiswa yang saya rasakan agak menarik. Berikut merupakan antara perbualan tiga orang pelajar terbabit yang dapat saya dengar.

Pelajar 1 : Ko tak tahu ke?
Pelajar 2 : Bila dia cakap? Aku tak tau pun.
Pelajar 3 : Ko ni lampila.
Pelajar 2 : Lampi? Lampi tu apa?
Pelajar 1 : Lampi pun tak tau ko ni. Lampi tu maksud dia lambat pick-up. Tu pun tah tau.
Pelajar 2 : Aku mana tau. Aku tak pernah dengar pun.
Pelajar 1 dan pelajar 3 mentertawakan rakan mereka, pelajar 2. Selepas itu, saya mendengar pelajar 1 dan 3 menerangkan dengan lebih lanjut tentang maksud perkataan tersebut kepada pelajar 2. Saya dan Mira hanya tersenyum mendengar perbualan tiga orang mahasiswa tersebut. tidak lama kemudian, bas dari Proton City pun tiba.

Ulasan : Tidak semua perkataan pernah kita dengar. Kehidupan di universiti yang menempatkan pelajar dari pelbagai negeri memberi peluang kepada setiap orang untuk mengetahui perkataan-perkataan yang tidak pernah didengar sebelum ini melalui interaksi dengan orang lain.


No comments:

Post a Comment