Wednesday 13 April 2011

Situasi 27 : 2 Mac 2011 (Rabu)

Pok ko angguk @ Mengkarung



Hari ini, saya, Yus dan Mira keluar berjalan-jalan berdekatan dengan rumah kami. Semasa sedang berjalan-jalan berdekatan dengan ladang kelapa sawit, Yus ternampak seekor binatang kecil lalu menyebut “Pok ko angguk”. Saya dan Mira terpinga-pinga dan meminta Yus mengulanginya.

Saya : Yus sebut apa?
Yus : Tu ha. Pok ko angguk.
Mira : Sapa ni?
Yus : Tu lah. Binatang tu. Dia macam spesies iguana tapi dia kecil.
Saya dan Mira : Oo...

Saya menjelaskan bahawa saya memanggil binatang tersebut sebagai mengkarung. Begitu juga dengan Mira. Yus berkata bahawa dia memanggil binatang tersebut sebagai “Pok ko angguk” kerana binatang itu suka mengangguk-anggukkan kepalanya.

Ulasan : Setiap orang mempunyai gelaran untuk sesuatu perkara atau benda yang berbeza mengikut tempat asal masing-masing.

No comments:

Post a Comment